Copyright 2019 - zoveelmeer

Eerste poster

Een paar weken geleden was het nieuwe logo van zoveelmeer klaar en het leek me leuk om dat logo te gaan gebruiken voor reclamedrukwerk. Mensen vinden insecten vaak vies en ik wil dat beeld een beetje veranderen. Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd van reclamedrukwerk waarbij voedsel op een mooie manier getoond wordt en het leek mij leuk daar iets mee te doen. Niet dat zo'n mooie presentatie van voedsel me ooit aangezet heeft tot het kopen ervan maar die reclames trekken wel altijd mijn aandacht. Bij een hobbykwekerij hoeft een reclame-uiting er niet direct toe te leiden dat de zaak platgelopen wordt. Ik besloot daarom niet te gaan voor wat verkoopt, maar voor wat ik mooi vind.

Mijn idee was om de insecten die ik verkoop op een netjes opgemaakt bord te leggen, met wat versiering erbij. Voor de versiering heb ik wat rozen en wat druiventakken in de tuin geplukt, heb ik wat olijven en aardbeien uit de koelkast gepakt en heb ik een glas kersenbrandewijn uit mijn drankvoorraad gehaald. Dat was het makkelijke deel. Het werd een stuk lastiger toen ik de insecten op de juiste plek wilde leggen. Die krengen zijn niet fotogeniek en kropen zomaar weg van de plek die ik voor ze in gedachten had. Alleen de meelwormen uit de koelkast bleven rustig op hun plek liggen. Daarom is het een bord spaghetti geworden wat op een bord meelwormen lijkt. Nou ja, zoiets dan. Ik heb verschillende foto's gemaakt en die naar een ontwerper gestuurd, samen met de teksten die ik in gedachten had. Met wat kleine aanpassingen zijn we tot het onderstaande resultaat gekomen.

Nadat ik de poster binnen had, wilde ik een paar aanpassingen doen en ik vroeg wat dingetjes aan een collega van de communicatiedienst op het werk. Wat ik niet wist, is dat die collega zelf een eigen bedrijf heeft gehad, waarbij ze reclamedrukwerk maakte. Het eerste wat zij mij vroeg was "waar ga je het voor gebruiken?". Oops, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik wil een poster, een vlag, stickers, een brochure, reclame voor de auto... ik vind het allemaal leuk maar heb nog helemaal niet bedacht wat ik hiermee wilde. Ik was er al snel uit dat het een poster moest worden want daar was het ontwerp het meest geschikt voor. Die poster zou ik dan mooi bij de ingang van mijn toekomstige bedrijfshal kunnen hangen. Ik kreeg van deze collega een adres van een goedkope drukkerij en ik was echt verrast hoe weinig drukwerk daar kost. Ik heb dan ook niet afgewacht tot ik het ontwerp van de poster had, zoals ik het wilde hebben maar heb gelijk de opdracht naar de drukker gestuurd. Niet heel slim maar ach, het is altijd leuk om over tien jaar naar een niet helemaal gelukte eerst poster van je bedrijf te kunnen kijken.

Wat grappig is, dat ik nu naar ineens overal reclamedrukwerk om me heen zie. Vroeger lette ik daar helemaal niet op. Het is net als, wanneer je voor het eerst een bepaald merk en type auto koopt. Pas dan zie je hoeveel van die dingen er eigenlijk rondrijden. Waar ik me ook op betrap is dat ik continu scan of het drukwerk indruk op mij maakt, of me duidelijk is wat het probeert te zeggen en of ik het mooi vind. Als ik iets bijzonders zie, stap ik uit de auto en maak ik er een foto van. Misschien heb ik er nog wat aan als ik zover ben dat ik autostickers ga (laten) ontwerpen. Hieronder een paar foto's van wat ik allemaal gezien heb de laatst dagen en wat ik ervan vind.

 

Mooi, bijna romantisch plaatje, warme kleuren en een hele duidelijke boodschap. Het is mijn buurman maar ik heb nog nooit wat bij hem gekocht. Mooi verkoopt dus niet altijd

 Heel duidelijk, een beetje rommelig maar wel mooi. Niet bedoeld om te verkopen, lijkt mij. Kraamzorg kies je toch niet op basis reclame?

links: warm, mooie kleuren, het lelijke logo vertelt gelijk waar het om gaat      -    rechts: ook weer warme kleuren, en een duidelijk logo

mooi maar waar gaat dit over???

                   links: WTF!!             -              rechts: lelijke reclame, herkenbaar logo, duidelijke boodschap. dit verkoopt! 

 

f t g m